Gwarancja i serwis
Sprzęt turystyczny wykorzystywany w górach powinien spełniać bardzo wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe, gwarantujące jego bezpieczną i długotrwałą eksploatację w różnych warunkach. Dlatego wszyscy liczący się na rynku producenci dokładają wszelkich starań, aby stale zwiększać niezawodność i bezawaryjność swoich produktów, czego dowodem jest oferowanie przez niektóre firmy długoletniej gwarancji przekraczającej ustawowe wymagania. Także zdecydowana większość producentów stara się stale usprawniać swoje procedury rozpatrywania i załatwiania ewentualnych reklamacji, aby zminimalizować wynikłe z tego powodu niedogodności.. Należy jednak pamiętać, że podstawowym warunkiem długotrwałego i bezawaryjnego wykorzystania sprzętu do górskich wędrówek jest jego poprawna eksploatacja i konserwacja. Dlatego każdorazowo należy dokładnie zapoznać się z dołączonymi do niego instrukcjami i warunkami użytkowania a w razie wątpliwości zasięgnąć porady sprzedawcy.
Ogólne zasady
Od dnia 1 stycznia 2003 roku zasady udzielania rękojmi na sprzedawane towary reguluje Ustawa dotycząca zasad obrotu konsumenckiego.
Szczegółowe informacje można znaleźć m.in. na stronie internetowej Federacji Konsumentów.
Wykaz gwarancji
Karrimor | Plecaki | przez okres całego życia pierwszego nabywcy | tzw "Lifetime guarantee" |
Karrimor | Plecaki | przez okres całego życia pierwszego nabywcy, dodatkowo w ciągu 2 lat od daty nabycia wszelkie defekty bez względu na przyczynę ich powstania usuwane są bezpłatnie tak aby umożliwić dalsze użytkowanie | tzw. "Gold Star Lifetime Guarantee" |
Petzl | Sprzęt wspinaczkowy, sprzęt uzupełn | 3 lata | |
Lafuma | Plecaki | 2 lata | |
Wolf Gang | Plecaki małe | 30 miesięcy | |
Wolf Gang | Plecaki duże | 60 miesięcy | |
Wolf Gang | Odzież | 15 miesięcy | |
Alvika | Odzież | 2 lata | Dotyczy kurtek z membraną |
Silvretta | Sprzęt narciarski | 5 lat | Pod warunkiem montażu w autoryzowanych punktach |
Primus | Sprzęt uzupełniający | 3 lata | Dotyczy kuchenek turystycznych |
Wisport | Plecaki | 2 lata | |
Fjord Nansen | Namioty | 12 miesięcy | |
Aron | Plecaki | 12 miesięcy | |
Millet | Plecaki | 3 lata | |
Lowe Alpine | Plecaki | dożywotnia | |
Karrimor | Sprzęt uzupełniający | 3 lata | Dotyczy kuchenek GoSystem |
Zasady zgłaszania
Z wieloletniej praktyki właścicieli sklepu wynika że pewna część problemów, zwłaszcza tych pojawiających się na początku użytkowania sprzętu turystycznego może zostać znacznie zmniejszona poprzez poprawną eksploatację i konserwację. Jeżeli jednak w okresie trwania gwarancji lub rękojmi zakupiony sprzęt wykazuje uszkodzenia lub zmiany nie będące efektem normalnego użytkowania należy postępować według podanych niżej zasad:
- Reklamowany towar należy dostarczyć do sklepu - w miarę możliwości zalecane jest aby zrobić to osobiście gdyż wtedy najlepiej można przedstawić opis zastrzeżeń. W razie dostarczenia reklamowanego towaru pocztą lub przez osoby trzecie należy do niego dołączyć dokładny (pisemny) opis zauważonych usterek wraz z krótkim opisem warunków dotychczasowego użytkowania. Nie jest wymagane dostarczenie towaru w oryginalnym opakowaniu, powinien on być jednak czysty i kompletny.
- Podstawowym warunkiem rozpatrzenia reklamacji za pośrednictwem sklepu jest dostarczenie dowodu zakupu (np. paragonu fiskalnego lub faktury VAT), oraz (w razie gwarancji) oryginalnej karty gwarancyjnej.
- Po wstępnym stwierdzeniu zasadności reklamacji sprzedawca sporządza protokół gwarancyjny, który zostanie wysłany razem z towarem do producenta/dystrybutora - jego kopię otrzymuje klient.
- Zgodnie z obowiązującymi od lipca 2002 roku przepisami czas rozpatrzenia i zrealizowania reklamacji wynosi maksymalnie 21 dni, chyba, że strony uzgodnią inny termin. Do tego czasu niezależnie od uznania zasadności reklamacji towar będzie można odebrać w sklepie na postawie kopii protokołu reklamacyjnego. Na życzenie klienta towar może także zostać wysłany na podany przez niego adres, jest to jednak realizowane na jego koszt.